همه ما بخاطر مشکلات اقتصادی به وجود اومده در سطح کشور به ناچار مجبوریم در هزینه های خودمون صرفه جویی کنیم و با کمی دقت و تحقیق میتونیم همین کارو برای کسب و کار خودمون هم انجام بدیم. یکی از اون کارها خرید سرور و یا قطعات سرور به صورت کارکرده است. ولی هر قطعه کارکرده ای هرچقدر هم که ارزون باشه دلیلی برای خریدش نیست. قبلش باید در موردش تحقیق کنیم و به نکات زیر موقع خرید قطعات استوک دقت کنیم تا خرید موفقی داشته باشیم.

نکات مهم موقع خرید کالای کارکرده :

  1. مدت کارکرد دستگاه یا قطعه مورد نظر
  2. کشوری که اون دستگاه یا قطعه در اونجا استفاده شده
  3. سلامت فیزیکی دستگاه و یا قطعه مورد نظر
  4. گارانتی معتبر ارائه شده برای قطعات

 

می توانید درخواست خرید هارد دست دوم اچ پی 146گیگ  300 گیگ  600گیگ   900گیگ  1.2 ترا بایت اچ پی ای را درخواست داشته باشید. می توانید با واجد فروش تماس بگیرید و موجودی هارد های دست دوم اچ پی ای را بررسی کنید.

وضعیت قطعات : استوک اروپا

خرید هارد دست دوم اچ پی بستگی به این دارد که چرا می خواهید دست دوم خریداری کنید چرا هارد نیو خریداری نمکنید وعلت خرید هارد دست دوم برند اچ پی یا سایر برند ها برای شما به چه علتی هست.این ایده آل نیست زیرا شما شرایط آن را نمی دانید. ممکن است خوب باشد یا ممکن است دارای بخش های بد یا حتی مشکلات مکانیکی بدتر باشد. تا زمانی که آن را امتحان نکنید، متوجه نخواهید شد، و حتی آزمایش ساده همه این مسائل را نشان نخواهد داد.این دلیل عمده کسانی هست که خرید هارد های دست دوم را مفید نمی دانند.

قیمت یک هارد دیسک جدید آنقدر پایین است که خرید یک هارد دیسک دست دوم برای من منطقی نیست.ایا این واقعا درست هست در برندهای غیر اچ پی این درست هست ولی در برند اچ پی این درست نیست زیرا مثلا  یک عدد هارد 1.2 اچ پی نیو 8 میلیون تومان هست و قیمت دست دوم این هارد 3 میلیون تومان هست.یک هارد دیسک جدید دارای 5 سال گارانتی خواهد بود. یک هارد دیسک استفاده شده ممکن است دارای گارانتی منقضی شده باشد.یا شرکت ارائه دهنده مکن هست یک ماه یا چند ماه گارانتی بکند.اگر مصمم به خرید یک هارد HDD مستعمل هستید، قبل از خرید، برای بررسی سلامت درایو به پرینت پارامترهای SMART نیاز دارید. ابزار رایگان CrystalDiskInfo این اطلاعات از جمله کل ساعات روشن شدن را ارائه می دهد.ساعات روشن شدن را بر 24x365=8760 تقسیم کنید تا سن کارکرد را بر حسب سال مشخص کنید. به دنبال درایوی باشید که تنها یک یا دو سال از عمر آن می گذرد و قیمت پایینی دارد.ممکن است خوش شانس باشید و یک HDD نسبتاً جدید را که هنوز تحت گارانتی است با قیمت پایین پیدا کنید که خوب کار می کند و به عنوان ارتقای سیستم با یک SSD جایگزین شده است.از یک فروشنده معتبر خرید کنید نه یک فروشنده گزری و همینطوری که ممکن هست دیگر نبنیدش. سیاست بازگشت و بازپرداخت را بررسی کنید. هنگامی که آن را دریافت کردید، تست درایو دیسک را اجرا کنید.

خرید هارد دیسگ دست دوم دقیقا مثل مثل خرید ماشین دست دوم است. اگر ماشین فقط 1000 مایل روی آن مسافت داشته باشد، احتمالا چندین سال بدون هیچ مشکلی با آن کار خواهید کرد. اگر 200000 مایل روی آن باشد. احتمالا یک تکه آشغال است بدون اینکه بدانیم درایو آن چقدر قدیمی است، چقدر استفاده شده است، چقدر از آن نگهداری شده است و غیره، هیچ پاسخی وجود ندارد که خرید آن از کجا خوب است یا خیر.فکر می کنم واجد شرایط پاسخگویی به این سوال هستم. به عنوان یک  مشتری متوسط، من قرار است یک سرور دسته دوم دل الهام‌بخش بخرم که با پردازنده 2620  عرضه می‌شود، البته آن را با قیمت 8میلیون تومان  از مستراچ پی  خرید می‌کنم. من تقریباً از آن راضی هستم، برای مدت طولانی بدون مشکل کار می کند. اما پس از مدتی عملکرد سرور من به سرعت کاهش می یابد و در حین انجام برخی از کارهای مهم مانند کدنویسی ممکن است برای من یک کابوس باشد! در حین انجام برخی تحقیقات در گوگل متوجه شدم که "اگر ما از هارد دیسک خود برای مدت طولانی استفاده کنیم، باعث کاهش سرعت کامپیوتر می شود که کل عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتیجه:

اگر می‌خواهید سزوز با محدوده‌ی بودجه بخرید و نمی‌خواهید عملکرد بالایی داشته باشد، آن را انتخاب کنید! اما اگر می خواهید سرور شما به اندازه کافی سریع باشد تا وظایف شما را انجام دهد، باید یک هارد دیسک جدید یا یک ssd را توصیه کنم. برند هایی بخرید که خود فروشنده قبلا ان ها را فروخته و تجربه کار با ان برند ها را دارد مثلا در خرید هارد دست دوم برند های اچ پی ای و هیتاچی و دل   از نظر دکتر اچ پی تست های خود را تحویل داده اند و اگر شما یک هارد اچ پی بخرید و دوماه گارانتی داشته باشد واگر در این مدت خراب نشد مطمئن باشید که این هارد شما تا دوسال اینده بدون مشکل کار خواهد کرد.